Český jazyk 4.A

18.05.2020

Prosím, vyplňujte úkoly dle posloupnosti (nahoře vždy nejnovější) - občas na sebe budou navazovat. Děkuji.


NOVÉ!  Příčestí minulé - podmět rodu ženského - procvičování 2/2  (zadáno 18.5.)

Učebnice str. 121/ cv. 1

- doplň na folii y/i  a ústně odůvodni, proč tam bude

- zkontroluj si ZDE


NOVÉ!  Příčestí minulé - podmět rodu ženského - procvičování 1/2  (zadáno 18.5.)

Učebnice str. 120/2

- přečti si text

- doplň příčestí minulá (y/i) a napiš pod sebe do sešitu ČJ školní základní skladební dvojice

   např.    Michal vyprávěl

                     Lodě pluly                

                          atd.

- označ si barevně všechny koncovky příčestí minulého (-ly, -la, -lo, -li)


Vynech řádek a napiš:

- Je-li podmět v rodu ženském, čísle množném, píšeme v koncovce příčestí minulého vždycky      

   __________  (doplň)


!! Vyfoť vypracovaný úkol a pošli na e-mail/Teams nejdéle do neděle 24.5. !!


NOVÉ!  Příčestí minulé - podmět rodu ženského  (zadáno 18.5.)

Učebnice str. 120

- přečti si text nahoře

Do ČJ školní:

- vypiš si pod sebe základní skladební dvojici z každé věty

- vezmi si do ruky červenou, zelenou a modrou pastelku

- podmět rodu ženského vybarvi červeně

- podmět rodu mužského vybarvi zeleně

- podmět rodu středního vybarvi žlutě

- pozor na poslední větu, máme tam jeden podmět pro dva přísudky (bude tedy 2x pod sebou "dívky")  :-) 

Nezapomeň si vždy převést podmět do jednotného čísla, lépe tak zjistíš jeho rod!


- podívej se na výsledky ZDE


Příčestí minulé - podmět rodu středního - procvičování  2/2  (zadáno 11.5.)

Učebnice str. 119/ cv.3

- doplň na folii příčestí minulé

- přečti si nahlas jako básničku

- zkus na papír básničku přepsat do jednotného čísla (např. Vyskočila na madlo, madlo se s ní propadlo.) 

- básničku v jednotném čísle si zkontroluj ZDE


Příčestí minulé - podmět rodu středního - procvičování 1/2  (zadáno 11.5.)

Učebnice str. 119/cv. 2

- napiš si do sešitu ČJ školní dva sloupce (začni na nové stránce a přelož ji napůl, abys vytvořil/a dělící čáru)

   Příklad:   

    žabka poskakovala  - TA žabka, bude rod ženský, č.j. - napíšu do správného sloupečku podmět "žabka"

                             podmět r.žen., č.j.                                                              podmět r. stř., č. mn.       

                                            žabka


- přiřazuj podměty ze cvičení 2 do jednotlivých sloupců (viz příklad)         


             !! Vyfoť vypracované sloupečky a pošli na e-mail/Teams nejdéle do neděle 17.5. !!


Příčestí minulé - podmět rodu středního  (zadáno 11.5.)

Učebnice str. 119

- přečti si text nahoře

- udělej cvičení 1 b)  do sešitu ČJ školní - podměty piš vždy pod sebe

- vezmi si jakoukoliv pastelku a zakroužkuj podměty, které jsou rodu ženského

- vezmi si jinou pastelku a zakroužkuj podměty, které jsou rodu středního


- vynech řádek a napiš si:

   Co mají společného? 

     Podmět - r. stř., č.mn.  -  příčestí minulé zakončeno -la

                    - r. žen., č.j.      - příčestí minulé také zakončeno -la


- zkontroluj si cvičení s učebnicí:

          - podměty, které patří k příčestí minulému označenému modře jsou rodu ženského

          - podměty, které patří k příčestí minulému označenému červeně jsou rodu středního


Shoda podmětu s přísudkem  (zadáno 4.5.)

- už víte, že podmět se shoduje s přísudkem 

- v sešitě máte napsané, pro jaký rod odpovídá jaké koncovce příčestí minulého

Učebnice str. 118/2

- do sešitu ČJ školní

- vyber vždy podmět a k němu vhodný přísudek - vytvoříš tak základní skladební dvojici 

- vytvoř věty a označ v nich základní skladební dvojice (červenou čarou podmět, zelenou vlnovkou přísudek)

- dívej se na růžovou tabulku, bude sloužit jako nápověda

- nejdřív vždy urči rod (případně životnost) podmětu - podle toho poznáš, jaká bude koncovka v příčestí minulém 


Příklad:

Kosi - ten kos, je to tedy rod mužský -- protože je to rod mužský, musím zjistit životnost -- ten kos, vidím kosa -- koncovka se mění, je to tedy rod mužský životný

--> podívám se do růžové tabulky -- najdu si rod mužský životný -- vidím, že příčestí minulé končí na -li, hledám tedy přísudek, který končí na -li a bude dávat smysl

Kosi zpívali

- vymysli větu, ve které rovnou červenou čarou označíš podmět a zelenou vlnovkou přísudek

- Mladí kosi zpívali jako o závod.


!! Vyfoť a pošli mi na e-mail/Teams nejdéle do neděle 10.5. !!


Shoda podmětu s přísudkem - zápis do sešitu  (zadáno 4.5.)

- napiš nadpis - Shoda podmětu s přísudkem

- pod něj napiš:

        Slovesné tvary zakončené na -l, -la, -lo, -li, -ly, -la nazýváme příčestí minulé.

        Přísudek se shoduje s podmětem v rodě (případně životnosti) a čísle - proto říkáme shoda podmětu s 

        přísudkem.

- vynech si řádek

- opiš si růžovou tabulku ze str. 118 a zvýrazni si tučně vytištěné barevnou pastelkou/gelovkou


Podmět a přísudek  (zadáno 27.4.)

Učebnice str. 118/cv. 1

- přečti si text

- napiš si do sešitu pod sebe základní skladební dvojice

- vezmi si červenou a zelenou pastelku/gelovku

- červenou rovnou čarou podtrhni podměty

- zelenou vlnovkou podtrhni přísudky


!! Vyfoť a pošli mi na e-mail/Teams nejdéle do neděle 3.5. !!


Podmět a přísudek  (zadáno 27.4.)

Učebnice str. 115/1

- přečti si text

- na folii si označ podmět a přísudek a spoj ho pomocí dvojité čáry tak, jak to máš v učebnici

- výsledky ZDE


Podmětová a přísudková část X podmět a přísudek  (zadáno 27.4.)

- Proč se učíme rozdělovat větu na dvě části?

- Co je přísudková část a co přísudek a jaký je v tom rozdíl? 

- A jak je to u podmětu a podmětové části? 

- nastuduj si ZDE


Diktát  (zadáno 20.4.)

Učebnice str. 109/5

- popros rodiče/prarodiče, aby Ti přečetli pomalu text (verze na doplnění pro děti s dyslexií ZDE)

- napiš do sešitu ČJ - diktáty

- zkontrolujte si společně podle klíče ZDE


Podmět a přísudek  (zadáno 20.4.)

Učebnice str. 117/cv. 6

- přečti si text - Noční hlídka

- vyber z textu vždy jednu větu, která má:

      - podmět i přísudek holý

      - podmět i přísudek rozvitý

      - podmět holý a přísudek rozvitý

      - podmět rozvitý a přísudek holý

- vybrané věty (celkem 4) napiš do sešitu ČJ školní

- celou podmětovou část  ve větách podtrhni rovnou čarou

- celou přísudkovou část ve větách podtrhni vlnovkou

!! Úkol vyfoť a pošli na e-mail nebo Teams (nejdéle do neděle 26.4.) !! 


Přísudek holý a rozvitý - vlastní věty  (zadáno 14.4.)

- vymysli do sešitu ČJ školní:

     2 věty s přísudkem holým

     2 věty s přísudkem rozvitým

!! Věty mi pošli vyfocené/oskenované na e-mail nebo Teams (nejdéle do neděle) !!


Přísudek holý a rozvitý - procvičování (zadáno 14.4.)

Učebnice str. 117/ 7 a)

- najdi ve cvičení v každé větě přísudek

- napiš do sešitu přísudky pod sebe vždy celé

- Napiš za každý značku

     PH - přísudek holý       nebo        PR - přísudek rozvitý

- zkontroluj si ZDE


Přísudek  (zadáno 14.4.)

- přečti si výklad ZDE

- napiš si dle listu zápis do sešitu (nemusíš slovo od slova, klidně zjednoduš a vynech nějaká vysvětlení, pokud 

  všemu rozumíš)


Podmět holý a rozvitý - procvičování (zadáno 6.4.)

- učebnice str. 117/cv. 7 b)

- do sešitu ČJ školní: 

        - z každé věty vypiš rozvité podměty (pozor, některé věty jsou těžké!)

        - piš je do sešitu pod sebe

        - úkol si zkontroluj ZDE   

        - napiš mi na e-mail, nebo Teams, jak sis vedl/a

      


Podmět holý a rozvitý (zadáno 6.4.)

- podívej se na vysvětlení ZDE

- napiš si stejný zápis do školního sešitu (nezapomeň napsat datum)


- vymysli a napiš do sešitu ČJ domácí:

         -   2 libovolné věty s podmětem holým

         -   2 libovolné věty s podmětem rozvitým 

- věty mi pošli na e-mail, nebo Teams (nejdéle do neděle)


Četba knížky (zadáno 30.3.)

- přečti kousek z vlastní knížky, kterou máš rád/a

- vyprávěj rodičům/prarodičům/sourozenci o čem jsi četl, můžeš jim tak zkrátit chvíli například u vaření :-) 


Slohový úkol (zadáno 30.3.)

- učebnice str. 114

- přečti si text

- udělej 3 úkoly po textem:

            1. úkol - na napisovací folii - slova podtrhej

            2. úkol - ústně s rodiči

            3. úkol - ústně s rodiči


Podmět a přísudek - procvičování (zadáno 30.3.)

- procvič tak, jako v minulém úkolu

- pozor, věty jsou už složitější, než minule!


- odkaz ZDE


Podmět a přísudek - procvičování (zadáno 23.3.)

- procvič jednoduché věty

- označ, co je podmět a co je přísudek

- př. Svítí slunce.   -->   1. klikneš na "podmět" a poté na "slunce"

                                           2. klikneš na "přísudek" a poté na "svítí"

- odkaz ZDE


Hledání podmětu a přísudku v textu

- učebnice str. 116/cv. 5

- otevři si k učebnici školní sešit 

- napiš si datum a nadpis - Podmět a přísudek (základní skladební dvojice)

- opiš si věty ze cvičení 5 do školního sešitu

- vezmi si tužku a pravítko 

- označ základní skladební dvojice přesně tak, jak je označeno v textu, to znamená:

   1. najdeš vždy ve větě sloveso a podtrhneš ho vlnovkou - to je přísudek

   2. na podtržené přísudky se ptáš pádovou otázkou "Kdo, co?" - tak najdeš podmět

   3. podmět podtrhneš rovnou čarou

   4. Vidíš, jak jsou podmět s přísudkem spojené? Spoj stejně i ve svém sešitě pomocí tužky a pravítka. Pokud 

       nejsou na stejném řádku, pokračuj od kraje sešitu na řádku dalším a dotáhni čáry až k potřebnému slovu.


Podmět a přísudek - úvod (zadáno 16.3.)

- učebnice str. 116 - text nahoře

- přečti si text a označ: 1. všechna slovesa vlnovkou

                                          2. na vyznačená slovesa se zeptej pádovou otázkou v 1. pádu (Kdo? Co?) a podtrhni čarou

                                              slovo, kterým si odpovídáš

                                     př. 1. věta:  a) Podtrhni vlnovkou sloveso "svítí"

                                                             b) Zeptej se - Kdo, co svítí? 

                                                             c) odpověď - slunce             -->      Slunce svítí

- těmto dvojicím (podst. jm. v 1. pádě + sloveso) říkáme základní skladební dvojice, neboli podmět       (podstatné jméno) a přísudek (sloveso)

- najdi v každé větě v textu základní skladební dvojici



Vzory podstatných jmen (zadáno 13.3.)

- doplň (slovem) vzor ke každému podstatnému jménu

https://www.mojecestina.cz/article/2018070301-test-urcovani-vzoru-podstatnych-jmen-sipkova-ruzenka


- Co za rostlinu bylo v pohádce O Šípkové Růžence? Vzpomínáš si na celý název? Kde ji najdeme a do jaké kategorie patří (plevel, ...) ?

(podívej se do sešitu přírodovědy a zkontroluj si své odpovědi)



Literární výchova (zadáno 12.3.)

- Víte, co je to pranostika? Pokud ne, zeptejte se rodičů, nebo zkuste nějakou najít na internetu.

- Zkuste najít pranostiku na každý měsíc

- Čeho se pranostika tedy týká? Co nám říká?

- připomeňte si, co znamená lidová slovesnost


- Do sešitu LV zápis:

Pranostika (nadpis)

= žánr lidové slovesnosti, předpověď na určité období týkající se počasí

- příklad nějaké pranostiky + tematický obrázek k ní




Diktát (zadáno 11.3.)

- učebnice str. 112/cv. 5

- žáci píší jako diktát do sešitu ČJ - diktáty

- samostatně si pod diktát opraví to, co mají špatně (klasické O: ...)

 

Koncovky podstatných jmen - procvičování (zadáno 11.3.)

- učebnice str. 112/cv. 4

- žáci doplňují koncovky a odůvodňují 

- př. kašli - TEN kašel (vidím kašel - neživotný)

- kašel bez kašle jako stroj bez stroje - proti stroji - bude měkké i

Mgr. Jana Eibová
ZŠ SNP
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky