Český jazyk 4.A
Prosím, vyplňujte úkoly dle posloupnosti (nahoře vždy nejnovější) - občas na sebe budou navazovat. Děkuji.
NOVÉ! Příčestí minulé - podmět rodu ženského - procvičování 2/2 (zadáno 18.5.)
Učebnice str. 121/ cv. 1
- doplň na folii y/i a ústně odůvodni, proč tam bude
- zkontroluj si ZDE
NOVÉ! Příčestí minulé - podmět rodu ženského - procvičování 1/2 (zadáno 18.5.)
Učebnice str. 120/2
- přečti si text
- doplň příčestí minulá (y/i) a napiš pod sebe do sešitu ČJ školní základní skladební dvojice
např. Michal vyprávěl
Lodě pluly
atd.
- označ si barevně všechny koncovky příčestí minulého (-ly, -la, -lo, -li)
Vynech řádek a napiš:
- Je-li podmět v rodu ženském, čísle množném, píšeme v koncovce příčestí minulého vždycky
__________ (doplň)
!! Vyfoť vypracovaný úkol a pošli na e-mail/Teams nejdéle do neděle 24.5. !!
NOVÉ! Příčestí minulé - podmět rodu ženského (zadáno 18.5.)
Učebnice str. 120
- přečti si text nahoře
Do ČJ školní:
- vypiš si pod sebe základní skladební dvojici z každé věty
- vezmi si do ruky červenou, zelenou a modrou pastelku
- podmět rodu ženského vybarvi červeně
- podmět rodu mužského vybarvi zeleně
- podmět rodu středního vybarvi žlutě
- pozor na poslední větu, máme tam jeden podmět pro dva přísudky (bude tedy 2x pod sebou "dívky") :-)
Nezapomeň si vždy převést podmět do jednotného čísla, lépe tak zjistíš jeho rod!
- podívej se na výsledky ZDE
Příčestí minulé - podmět rodu středního - procvičování 2/2 (zadáno 11.5.)
Učebnice str. 119/ cv.3
- doplň na folii příčestí minulé
- přečti si nahlas jako básničku
- zkus na papír básničku přepsat do jednotného čísla (např. Vyskočila na madlo, madlo se s ní propadlo.)
- básničku v jednotném čísle si zkontroluj ZDE
Příčestí minulé - podmět rodu středního - procvičování 1/2 (zadáno 11.5.)
Učebnice str. 119/cv. 2
- napiš si do sešitu ČJ školní dva sloupce (začni na nové stránce a přelož ji napůl, abys vytvořil/a dělící čáru)
Příklad:
žabka poskakovala - TA žabka, bude rod ženský, č.j. - napíšu do správného sloupečku podmět "žabka"
podmět r.žen., č.j. podmět r. stř., č. mn.
žabka
- přiřazuj podměty ze cvičení 2 do jednotlivých sloupců (viz příklad)
!! Vyfoť vypracované sloupečky a pošli na e-mail/Teams nejdéle do neděle 17.5. !!
Příčestí minulé - podmět rodu středního (zadáno 11.5.)
Učebnice str. 119
- přečti si text nahoře
- udělej cvičení 1 b) do sešitu ČJ školní - podměty piš vždy pod sebe
- vezmi si jakoukoliv pastelku a zakroužkuj podměty, které jsou rodu ženského
- vezmi si jinou pastelku a zakroužkuj podměty, které jsou rodu středního
- vynech řádek a napiš si:
Co mají společného?
Podmět - r. stř., č.mn. - příčestí minulé zakončeno -la
- r. žen., č.j. - příčestí minulé také zakončeno -la
- zkontroluj si cvičení s učebnicí:
- podměty, které patří k příčestí minulému označenému modře jsou rodu ženského
- podměty, které patří k příčestí minulému označenému červeně jsou rodu středního
Shoda podmětu s přísudkem (zadáno 4.5.)
- už víte, že podmět se shoduje s přísudkem
- v sešitě máte napsané, pro jaký rod odpovídá jaké koncovce příčestí minulého
Učebnice str. 118/2
- do sešitu ČJ školní
- vyber vždy podmět a k němu vhodný přísudek - vytvoříš tak základní skladební dvojici
- vytvoř věty a označ v nich základní skladební dvojice (červenou čarou podmět, zelenou vlnovkou přísudek)
- dívej se na růžovou tabulku, bude sloužit jako nápověda
- nejdřív vždy urči rod (případně životnost) podmětu - podle toho poznáš, jaká bude koncovka v příčestí minulém
Příklad:
Kosi - ten kos, je to tedy rod mužský -- protože je to rod mužský, musím zjistit životnost -- ten kos, vidím kosa -- koncovka se mění, je to tedy rod mužský životný
--> podívám se do růžové tabulky -- najdu si rod mužský životný -- vidím, že příčestí minulé končí na -li, hledám tedy přísudek, který končí na -li a bude dávat smysl
Kosi zpívali
- vymysli větu, ve které rovnou červenou čarou označíš podmět a zelenou vlnovkou přísudek
- Mladí kosi zpívali jako o závod.
!! Vyfoť a pošli mi na e-mail/Teams nejdéle do neděle 10.5. !!
Shoda podmětu s přísudkem - zápis do sešitu (zadáno 4.5.)
- napiš nadpis - Shoda podmětu s přísudkem
- pod něj napiš:
Slovesné tvary zakončené na -l, -la, -lo, -li, -ly, -la nazýváme příčestí minulé.
Přísudek se shoduje s podmětem v rodě (případně životnosti) a čísle - proto říkáme shoda podmětu s
přísudkem.
- vynech si řádek
- opiš si růžovou tabulku ze str. 118 a zvýrazni si tučně vytištěné barevnou pastelkou/gelovkou
Podmět a přísudek (zadáno 27.4.)
Učebnice str. 118/cv. 1
- přečti si text
- napiš si do sešitu pod sebe základní skladební dvojice
- vezmi si červenou a zelenou pastelku/gelovku
- červenou rovnou čarou podtrhni podměty
- zelenou vlnovkou podtrhni přísudky
!! Vyfoť a pošli mi na e-mail/Teams nejdéle do neděle 3.5. !!
Podmět a přísudek (zadáno 27.4.)
Učebnice str. 115/1
- přečti si text
- na folii si označ podmět a přísudek a spoj ho pomocí dvojité čáry tak, jak to máš v učebnici
- výsledky ZDE
Podmětová a přísudková část X podmět a přísudek (zadáno 27.4.)
- Proč se učíme rozdělovat větu na dvě části?
- Co je přísudková část a co přísudek a jaký je v tom rozdíl?
- A jak je to u podmětu a podmětové části?
- nastuduj si ZDE
Podmět a přísudek (zadáno 20.4.)
Učebnice str. 117/cv. 6
- přečti si text - Noční hlídka
- vyber z textu vždy jednu větu, která má:
- podmět i přísudek holý
- podmět i přísudek rozvitý
- podmět holý a přísudek rozvitý
- podmět rozvitý a přísudek holý
- vybrané věty (celkem 4) napiš do sešitu ČJ školní
- celou podmětovou část ve větách podtrhni rovnou čarou
- celou přísudkovou část ve větách podtrhni vlnovkou
!! Úkol vyfoť a pošli na e-mail nebo Teams (nejdéle do neděle 26.4.) !!
Přísudek holý a rozvitý - vlastní věty (zadáno 14.4.)
- vymysli do sešitu ČJ školní:
2 věty s přísudkem holým
2 věty s přísudkem rozvitým
!! Věty mi pošli vyfocené/oskenované na e-mail nebo Teams (nejdéle do neděle) !!
Přísudek holý a rozvitý - procvičování (zadáno 14.4.)
Učebnice str. 117/ 7 a)
- najdi ve cvičení v každé větě přísudek
- napiš do sešitu přísudky pod sebe vždy celé
- Napiš za každý značku:
PH - přísudek holý nebo PR - přísudek rozvitý
- zkontroluj si ZDE
Přísudek (zadáno 14.4.)
- přečti si výklad ZDE
- napiš si dle listu zápis do sešitu (nemusíš slovo od slova, klidně zjednoduš a vynech nějaká vysvětlení, pokud
všemu rozumíš)
Podmět holý a rozvitý - procvičování (zadáno 6.4.)
- učebnice str. 117/cv. 7 b)
- do sešitu ČJ školní:
- z každé věty vypiš rozvité podměty (pozor, některé věty jsou těžké!)
- piš je do sešitu pod sebe
- úkol si zkontroluj ZDE
- napiš mi na e-mail, nebo Teams, jak sis vedl/a
Podmět holý a rozvitý (zadáno 6.4.)
- podívej se na vysvětlení ZDE
- napiš si stejný zápis do školního sešitu (nezapomeň napsat datum)
- vymysli a napiš do sešitu ČJ domácí:
- 2 libovolné věty s podmětem holým
- 2 libovolné věty s podmětem rozvitým
- věty mi pošli na e-mail, nebo Teams (nejdéle do neděle)
Četba knížky (zadáno 30.3.)
- přečti kousek z vlastní knížky, kterou máš rád/a
- vyprávěj rodičům/prarodičům/sourozenci o čem jsi četl, můžeš jim tak zkrátit chvíli například u vaření :-)
Slohový úkol (zadáno 30.3.)
- učebnice str. 114
- přečti si text
- udělej 3 úkoly po textem:
1. úkol - na napisovací folii - slova podtrhej
2. úkol - ústně s rodiči
3. úkol - ústně s rodiči
Podmět a přísudek - procvičování (zadáno 30.3.)
- procvič tak, jako v minulém úkolu
- pozor, věty jsou už složitější, než minule!
- odkaz ZDE
Podmět a přísudek - procvičování (zadáno 23.3.)
- procvič jednoduché věty
- označ, co je podmět a co je přísudek
- př. Svítí slunce. --> 1. klikneš na "podmět" a poté na "slunce"
2. klikneš na "přísudek" a poté na "svítí"
- odkaz ZDE
Hledání podmětu a přísudku v textu
- učebnice str. 116/cv. 5
- otevři si k učebnici školní sešit
- napiš si datum a nadpis - Podmět a přísudek (základní skladební dvojice)
- opiš si věty ze cvičení 5 do školního sešitu
- vezmi si tužku a pravítko
- označ základní skladební dvojice přesně tak, jak je označeno v textu, to znamená:
1. najdeš vždy ve větě sloveso a podtrhneš ho vlnovkou - to je přísudek
2. na podtržené přísudky se ptáš pádovou otázkou "Kdo, co?" - tak najdeš podmět
3. podmět podtrhneš rovnou čarou
4. Vidíš, jak jsou podmět s přísudkem spojené? Spoj stejně i ve svém sešitě pomocí tužky a pravítka. Pokud
nejsou na stejném řádku, pokračuj od kraje sešitu na řádku dalším a dotáhni čáry až k potřebnému slovu.
Podmět a přísudek - úvod (zadáno 16.3.)
- učebnice str. 116 - text nahoře
- přečti si text a označ: 1. všechna slovesa vlnovkou
2. na vyznačená slovesa se zeptej pádovou otázkou v 1. pádu (Kdo? Co?) a podtrhni čarou
slovo, kterým si odpovídáš
př. 1. věta: a) Podtrhni vlnovkou sloveso "svítí"
b) Zeptej se - Kdo, co svítí?
c) odpověď - slunce --> Slunce svítí
- těmto dvojicím (podst. jm. v 1. pádě + sloveso) říkáme základní skladební dvojice, neboli podmět (podstatné jméno) a přísudek (sloveso)
- najdi v každé větě v textu základní skladební dvojici
Vzory podstatných jmen (zadáno 13.3.)
- doplň (slovem) vzor ke každému podstatnému jménu
https://www.mojecestina.cz/article/2018070301-test-urcovani-vzoru-podstatnych-jmen-sipkova-ruzenka
- Co za rostlinu bylo v pohádce O Šípkové Růžence? Vzpomínáš si na celý název? Kde ji najdeme a do jaké kategorie patří (plevel, ...) ?
(podívej se do sešitu přírodovědy a zkontroluj si své odpovědi)
Literární výchova (zadáno 12.3.)
- Víte, co je to pranostika? Pokud ne, zeptejte se rodičů, nebo zkuste nějakou najít na internetu.
- Zkuste najít pranostiku na každý měsíc
- Čeho se pranostika tedy týká? Co nám říká?
- připomeňte si, co znamená lidová slovesnost
- Do sešitu LV zápis:
Pranostika (nadpis)
= žánr lidové slovesnosti, předpověď na určité období týkající se počasí
- příklad nějaké pranostiky + tematický obrázek k ní
Diktát (zadáno 11.3.)
- učebnice str. 112/cv. 5
- žáci píší jako diktát do sešitu ČJ - diktáty
- samostatně si pod diktát opraví to, co mají špatně (klasické O: ...)
Koncovky podstatných jmen - procvičování (zadáno 11.3.)
- učebnice str. 112/cv. 4
- žáci doplňují koncovky a odůvodňují
- př. kašli - TEN kašel (vidím kašel - neživotný)
- kašel bez kašle jako stroj bez stroje - proti stroji - bude měkké i